MEDITATION & MINDFULNESS

OM MEDITATION, även kallat MINDFULNESS

Alltså, att meditera är helt naturligt för oss. Ända sedan människan började tänka har vi antagligen då och då känt behov av att komma ifrån tankarna. Att sitta och titta in i elden var kanske en metod, att gå ensam i skogen en annan. Idag (utvecklingsmässigt idag, det vill säga de senaste femtusen åren) har vi blivit så vana vid att tänka att det blivit till en del av oss, den bästa delen, något som vi inte ger upp i första taget. Så, även om det meditativa tillståndet är naturligt behöver vi en metod, en teknik, ett sätt för att komma runt våra tankar och nå kärnan i oss själva. Den som tänker. Den som känner. Den som rimligen måste vara jag.

Gruppmeditationer underlättar koncentrationen och stärker modet att gå ner på djupet. Tanken är att vi träffas en gång i veckan i samband med lunchen och kör ett pass tillsammans, men att man dessutom övar själv hemma. Det finns en stor vinst i att kunna diskutera sina meditationer med andra. Nu när tillfälle bjuds. Meditation är ju i huvudsak en fråga om utveckling. Vi har två klasser i veckan i meditation.

Öppen meditation tisdagar 20 i lilla salen

För dig som vill sitta tillsammans och dela meditationen i tystnad. Du som behöver en instruktion kommer in första kvarten, sen sitter vi tillsammans i 30 minuter och avslutar med ett kort samtal. Drop-in och donation. Meditationen på Lila shala är ett tillfälle att få meditera tillsammans med andra. Jag lär ut en enkel metod som fungerar för alla – Ingenting finns Ingenting är – men har man redan en teknik som man trivs med kan man välja den. Erik Lahne håller i måndagsmeditationen.

Terminskurs – Mindfulness-guidning på tema Självmedkänsla. 16-17 torsdagar

För nybörjare och fortsättare i en grupp med samma sammansättning från gång till gån. Kanske har du mediterat ett tag och känner dig förtrogen med meditationen, men märker att du behöver stöd att upprätthålla praktiken så som du önskar? Vi vägleder i guidad meditation med hjälpsamma påminnelser i början av terminen följt av längre tystnader, för möjlighet att börja praktisera självständigt. I slutet av timmen ges möjlighet att få lyfta tankar och sätta ord på funderingar som upplevs hjälpsamt som stöd för den egna praktiken. Kursen startar 6/2 kl 16. Lärare Rita Anttila.