MEDITATION, MBSR & MINDFULNESS

OM MEDITATION, även kallat MINDFULNESS, och MBSR – vad är det och vad är skillnaden mellan dessa olika begrepp?

Alltså, att meditera är helt naturligt för oss. Ända sedan människan började tänka har vi antagligen då och då känt behov av att komma ifrån tankarna. Att sitta och titta in i elden var kanske en metod, att gå ensam i skogen en annan. Idag (utvecklingsmässigt idag, det vill säga de senaste femtusen åren) har vi blivit så vana vid att tänka att det blivit till en del av oss, den bästa delen, något som vi inte ger upp i första taget. Så, även om det meditativa tillståndet är naturligt behöver vi en metod, en teknik, ett sätt för att komma runt våra tankar och nå kärnan i oss själva. Den som tänker. Den som känner. Den som rimligen måste vara jag.

Gruppmeditationer underlättar koncentrationen och stärker modet att gå ner på djupet. Tanken är att vi träffas en gång i veckan i samband med lunchen och kör ett pass tillsammans, men att man dessutom övar själv hemma. Det finns en stor vinst i att kunna diskutera sina meditationer med andra. Nu när tillfälle bjuds. Meditation är ju i huvudsak en fråga om utveckling.

Öppen meditation tisdagar kl.20.15-21 i stora salen

För dig som vill sitta tillsammans och dela meditationen i tystnad. Du som behöver en instruktion kommer in första kvarten, sen sitter vi tillsammans i 30 minuter och avslutar med ett kort samtal. Drop-in och donation. Meditationen på Lila shala är ett tillfälle att få meditera tillsammans med andra. Jag lär ut en enkel metod som fungerar för alla – Ingenting finns Ingenting är – men har man redan en teknik som man trivs med kan man välja den. Erik Lahne håller i måndagsmeditationen.

Terminskurs – Mindfulness-guidning på tema Självmedkänsla. 16-17 onsdagar,
UPPSKJUTEN TILL HT2019.

För nybörjare och fortsättare i en grupp med samma sammansättning från gång till gån. Kanske har du mediterat ett tag och känner dig förtrogen med meditationen, men märker att du behöver stöd att upprätthålla praktiken så som du önskar? Vi vägleder i guidad meditation med hjälpsamma påminnelser i början av terminen följt av längre tystnader, för möjlighet att börja praktisera självständigt. I slutet av timmen ges möjlighet att få lyfta tankar och sätta ord på funderingar som upplevs hjälpsamt som stöd för den egna praktiken. Kursen startar tyvärr inte VT2019, men däremot till HT2019, samma dag och tid! Lärare Rita Anttila.

MBSR – Mindfulness Baserad StressReduktion

MBSR är ett förhållningssätt som springer ur mångtusenårig Buddhistisk meditationspraktik. Man har dock skalat av de religiösa förtecknen och kvar står egna verktyg att hantera egen inre stress, möjlig att användas av vem som helst. MBSR är välbeforskat och utformat inom västvärlden efter drygt 40 års studier vid Stressforsknings-kliniken vid universitetssjukhuset i Massachusetts under professor Jon Kabat-Zinns ledning. Formatet är en 8-veckorskurs.

VT2019
Nästa 8-veckorskurs startar torsdag den 4 april 2019, avslutas den 6 juni och undervisas av Rita Anttila. Introduktionsdatum 17/3 kl.16, samt 4/4 kl.18.

HT2019
– kursstart 16/9 (måndagar) med intro den 1/9 kl.16 + 9/9 kl.18.
– kursstart 24/10 (torsdagar), introdagar den 6/10 kl.16 + 17/10 kl.18.
Mer om Rita Anttila och MBSR hittar du på www.mindthemind.nu.