Preliminärt schema HÖSTEN 2018

LADDA NER PRELIMINÄRT HÖSTSCHEMA (PDF) 

° Det går bra att droppa-in på samtliga yin och hatha-klasser i mån av plats. Ashtanga om du praktiserat sekvensen tidigare på Lila shala eller på annan yogaskola. GRUND-kurserna ges endast som hela kurser, drop-in endast för dig med tidigare erfarenhet av Ashtanga. Yin och hatha passar också alla nivåer. 

° Klippkort garanterar inte plats på passen. Vill du vara säker på att alltid kunna gå, anmäl dig till en hel kurs. Det går bra att ta igen på vilken klass som helst under terminen om du missar. 

* Egen/öppen praktik kallas morgontider och inte är assisterade, dvs mån-tors kl 6-9. Dessa finns tillgängligt för dig som tecknat en terminskurs. Donation gäller rekommenderad 60-100 kronor/gång. Du som vill komma in och göra egen praktik, mejla mc@lilashala.se för kod. Skriv ditt namn i liggaren, lägg din donation med en reflektion över vad detta är värt för dig! Praktisera gör du i lilla shalan. Du som praktiserar på morgonen är också välkommen att göra en kopp te i receptionen (ingår i donationen). Välkommen! 

HÖSTENS SCHEMA
HÖSTTERMINEN 2018, pågår 2/9-13/12, uppehåll HÖSTLOV (v.44) och röda dagar

SÖNDAG – start 2/9 – slut 9/12

17-18.45 STUDIEÅR DEL 2 etik – ojämna veckor, baserat på litteratur. Gemensamma studier och samtal kring psykologi, samhälle och etik på temat buddhistisk, yogiskt etik och filosofi. Pris . Begränsat antal deltagare. OBS – detta är ett åtagande och litteraturcirkeln pågår i två terminer. Start 18/2.

19.00-20.15 Yin — Ett utmärkt komplement till fysisk yoga eller ett fysiskt liv. En yogaform som ligger nära det stilla och meditativa, med en intensitet ändå utmanar. Passar alla nivåer, vi utgår från din dagsform för en lugn avslutning/start på veckan. Passar alla nivåer och förutsättningar. 2300 kr, 14 ggr. MC

MÅNDAG – start 3/9 – slut 10/12

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

12-13 Lunchyoga Yin— Hela terminen 2100 kronor, 14 ggr, även drop-in 170 kr.Ett utmärkt komplement till fysisk yoga eller ett turbulent liv. En stillsam yogaform som utforskar sinnet, med en intensitet den kontakt vi väcker med kroppen som ändå utmanar. Passar alla nivåer och förutsättningar.  MC.  

16.15-17.45 Ashtanga GRUND — (gruppens fjärde termin), första månaden ägnas grundkurserna åt att ge tid för dig som är helt ny att hitta in i yogapraktiken. Fokus på flöde. 2300 kr, 14 ggr. Eva. MC vikarierar 20/4, Maria vikarierar 7/5 & 14/5.

18-20 Mysoreklass — Klassen startar med en teknik & filosofistund för att fördjupa fokus och medvetande under den egna stunden på mattan – med individuella justeringar. 2400 kr, 14 ggr. MC & Eva assisterar tillsammans.

20-21 Kurs i meditation/mindfulness — För nybörjare och fortsättare. DROPIN & DONATION (förslag från 100 kronor) Erik Lahne.

TISDAG – start 4/9 – slut 11/12

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

17-18.15 Mjuk Hathayoga —  Vi arbetar med mjuk dynamik och/eller stillhet i samklang med andning, filosofi & teknik. 2300 kr, 14 ggr. MC

18.30-20.15 Ashtanga GRUND ledd klass med teknik — lugnt tempo 2300 kr, 14 ggr. Klassen har sitt fokus på anatomi, teknik & förhållningssätt för att förstå asanas, samt så småningom bli självständig ett omhändertagande av kroppen i alla former av asanaspraktik, inte bara Ashtangasekvensen. MC. 

ONSDAG – start 5/9 – slut 12/12

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

17.15-18.45 Qi Gong — Mjuk rörelseträning i en grupp för alla oavsett rörlighet och ålder. 13 ggr, 1950 kronor, du som gått kursen tidigare 1800 kr. Erik Lahne. Kontakt för frågor: 0739-604012, erik.lahne@gmail.com. Mer om Qi Gong >

17.15-18.30 Yinyoga – 2300 kr, 14 ggr. Ett utmärkt komplement till fysisk yoga eller ett turbulent liv. En stillsam yogaform som utforskar sinnet, med en intensitet den kontakt vi väcker med kroppen som ändå utmanar. Passar alla nivåer och förutsättningar. MC.

19-20.15 Mjuk Hathayoga —  Vi arbetar med mjuk rörelse och/eller stillhet i samklang med andning, filosofi & teknik. 2300 kr, 14 ggr. Tina

18.45-21 NVC-studier– ojämna onsdagar start 26/9, 6 ggr. 1500 kronor inkl vegetarisk soppmiddag + NVC-praktik. Minst 6 deltagare. Du som endast går NVC kan lägga till yinyoga kl 17.30-18.45 för att skapa större medvetenhet för 100 kr/tillfälle. Du som är anmäld till yinyoga 17.30-18.45 som terminskurs går NVC-träningen för reducerat pris, 1000 kronor inklusive middag när du anmäler dig till hela träningen. Sofia Scholler och Sara Almqvist håller i den gemensamma studiecirkel på ideell basis och bidrar till att hålla NVC-rummet mot tillgång till shalans yogaklasser – hurra!

TORSDAG – start 6/9 – slut 13/12

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

17.30-18.45 Hathayoga —  Betoning på flöde, kraft och andning, för dig som vill bli varm och få igång cirkulationen. 2300 kr, 14 ggr. Catarina.

FREDAG

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

LÖRDAG vilar vi…

Anmälan

Vill du jobba långsamt och metodiskt med de grundläggande teknikerna i Ashtangayoga? Gillar du att jobba med kroppen? Då rekommenderar vi ”Ashtanga GRUND” som ligger på tisdagar 18.30-20/.15. Måndagsklassen ”Ashtanga flow delvis ledd klass” är för dig som gått minst 3 terminer tidigare och känner dig redo att börja jobba självständigt med rörelserna och andningen. GRUND kan du gå många terminer för att bygga en god grund för en hållbar praktik. 
En klass för dig som börjat memorera sekvensen eller som hållit på längre. Vid behov genomgång av vissa delar av sekvensen innan klassen startar. Individuella justeringar och assistans. Inleds kl 17.45 med ca 15-20 minuter teknik, filosofi eller andning för att fånga fokus. 17.45-19.45 måndagar.
När en har praktiserat under en längre tid växer en förståelse fram om vad kroppen och sinnet behöver, också att det i perioder kan behövas olika intensiteter och olika former på praktiken. Vi har öppnat upp för att du ska kunna komma in och praktisera sida vid sida med andra i tystnad oavsett vilken stil eller form; Mysore, meditation, kundalini, yinyoga, qigong, pranayama… Eftersom vi behöver öva oss i att vara med varandras olikheter och att tillsammansskapandet är en av de ofrånkomliga insikterna när vi vågar släppa taget om våra idéer. 
Är du intresserad av lugnare yoga men vill ändå bygga mental och fysisk styrka? Då är våra hathayoga-klassar något för dig. Hathayogan kombinerar dynamik med den fokuserade övandet på koncentration i stillhet och mjuk rörelsepraktik. Tisdagar kl 17.00. 
LUNCHYOGA måndagar 12.00 är en yinyogaklass som anpassas till gruppen och dagen. Mjuk rörelseträning, meditation och yinyoga varvas efter behov. 
Denna lugna, utmanande och meditativa form av yoga är ett utmärkt komplement till mer dynamiska former med sin läkande och återuppbyggande effekt. Kroppen tillåts slappna av i några få sittande positioner ofta med hjälp av filtar och bolsters, vilket ger tid för reflektion och vävnad, framför allt bindväv. Med ett lugn pedagogik och ett långsamt tempo passar yinyoga utmärkt för alla nivåer. Yinyoga: onsdagar kl 17.15, måndagar lunchtid samt söndagar klockan 19.
Meditation är en stillsam praktik som bygger koncentration och självkännedom. Det finns många tekniker och traditioner, där bland annat Zen och Vipassana, Tibetansk meditation är vanliga i västvärlden. Erik lär ut ett par olika tekniker som fungerar för både nybörjare och den som är mer van vid att sitta. Att meditera i grupp kan underlätta koncentrationen och kanske stärka modet att gå djupare i meditationen.