Terminskurser VT2017

LADDA NER VÅRSCHEMAT (PDF)

Vårens schema pågår 5 februari – 2 juni

Inga kurser röda dagar + påsklov (v.15) + Valborgsmässoafton

° Det går bra att droppa-in på samtliga yin och hatha-klasser i mån av plats. Ashtanga om du praktiserat sekvensen tidigare på Lila shala eller på annan yogaskola. GRUND-kurserna ges endast som hela kurser, drop-in endast för dig med tidigare erfarenhet av Ashtanga. Yin och hatha passar också alla nivåer. Du som gått minst fyra terminer GRUND är välkommen att hoppa in på GRUND 2/Mysore på torsdagar!

° Klippkort garanterar inte plats på passen. Vill du vara säker på att alltid kunna gå, anmäl dig till en hel kurs. Det går bra att ta igen på vilken klass som helst under terminen om du missar. 

* Self practise kallas morgontider som inte är assisterade, dvs mån-tors kl 6-9. Dessa finns tillgängligt för dig som tecknat en terminskurs. Donation gäller rekommenderad 40-60 kronor/gång. Du som vill komma in och göra egen praktik, mejla mc@lilashala.se för kod. Skriv ditt namn i liggaren, lägg din donation. Praktisera gör du i lilla shalan. Du som praktiserar på morgonen är också välkommen att göra en kopp te i receptionen (ingår i donationen). Välkommen!

MÅNDAG – start 6/2 – slut 29/5

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

12-12.45 Lunchmeditation! — Instruktion för dig som är ny inför meditation kl 12. Gemensam meditation från 12.15-12.45. Alla nivåer välkomna. Donation från 40 kr, te ingår om du vill ha! Lärare Erik Lahne.

16-17.30 Ashtanga GRUND — (gruppens tredje termin), lugnt tempo 2240 kr, 14 ggr.  MC.

18-20 Mysoreklass — teknik-eller filosofistund innan för att öka medvetandet under träningen – med individuella justeringar. 2240 kr, 14 ggr. MC. 

20-20.45 Kvällsmeditation — Instruktion för dig som behöver kl 20. Gemensam meditation från 20.15. Alla nivåer välkomna. Donation från 40 kr. Lärare Erik Lahne.

TISDAG – start 7/2 – slut 30/5

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

12-13 Lunchyoga — Yinyoga, som kurs hela terminen 2400 kronor, 16 ggr, även drop-in. Ett utmärkt komplement till fysisk yoga eller ett fysiskt liv. En yogaform som ligger nära det stilla och meditativa, med en intensitet ändå utmanar. Passar alla nivåer och förutsättningar. MC. 

17.00-18.15 Mjuk Hathayoga —  Ett mjukt pass, vi arbetar med dynamik och stillhet i samklang med andning, filosofi & teknik. 2560 kr, 16 ggr. MC.  Passar alla nivåer. 

18.30-20.10 Ashtanga GRUND 1-2 — lugnt tempo 2560 kr, 16 ggr.  MC. Denna klass har pågått i 5 terminer, så är du fullständig nybörjare eller aldrig har gått GRUND hos oss rekommenderar vi dig att välja onsdag kl.19 (andra terminen) eller måndag kl.16.00 (termin 3). Den här klassen är också för dig som har yogat på GRUND-kurserna och känner att teknikerna sitter (vi fördjupar teknikerna). Hör i så fall av dig till mig (mc@lilashala.se). Mysore/egen praktik introduceras under terminen, det betyder att du behöver vara självgående i solhälsningar och andning.

ONSDAG – start 8/2 – slut 31/5

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

12-13 Lunchträning — Mjuk rehabträning passar dig som vill komma igång efter en skada, lång tids inaktivitet, bristande kroppskännedom eller för dig som bara vill hålla igång kroppen med mjuk och skonsam träning.
Vi jobbar med kroppens stabiliserande muskler, med balans och vänlig kroppkontroll, koordination, rörelseglädje och tilltro till kroppens förmågor. Träningen innehåller moment från yogan men även en hel del annat och träningen anpassas efter gruppens behov. 14 ggr, Klippkort 1600 för 10 ggr. Unn

13.30-15.00 Qi Gong — Mjuk anpassad rörelseträning för alla. Pröva på gratis 15 & 22 februari + 1 mars, bestäm dig sedan/betala för resterande termin, totalt 1200 kronor. Du som gått kursen tidigare får 40% rabatt på kursen. Lärare är Erik Lahne. Kontakt för frågor: 0739-604012, erik.lahne@gmail.com. Mer om Qi Gong >

17.30-18.45 Yinyoga – 2560 kr, 16 ggr. Viveka Olai. Ett utmärkt komplement till fysisk yoga eller ett fysiskt liv. En yogaform som ligger nära det stilla och meditativa, med en intensitet ändå utmanar. Passar alla nivåer och förutsättningar. 

19-20.30 Ashtanga GRUND (andra terminen), lugnt tempo 2560 kr, 16 ggr.  Kristoffer.

TORSDAG – start 9/2 – slut 1/6

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

12-13 Lunchklass Hatha yoga flow — Rörelse och kraft, 15 ggr, DROP-IN 170, som kurs 2250. Unn. 

16-17 Mjuk Hathayoga — yin och yang, 2400 kr, 14 ggr. MC.Ett mjukt pass, vi arbetar med dynamik och stillhet i samklang med andning, filosofi & teknik. Passar alla nivåer. Ej 6/4.

17.15-19 Ashtangayoga GRUND 2/Mysore — 2400 kr, 15 ggr. För dig som gått Ashtanga GRUND minst 2-4 terminer och föredrar att själv få bestämma takten och jobba med andningen. Ojämna veckor ledd/jämna veckor Mysore. MC. Eva vikarierar 6/4.

FREDAG

6-10 Self practise — shalan är öppen för egen träning för dig som är inskriven på terminskurs ♥ Donation * 

LÖRDAG vilar vi…

SÖNDAG – start 5/2 – slut 28/5

19.00-20.15 Yin — Ett utmärkt komplement till fysisk yoga eller ett fysiskt liv. En yogaform som ligger nära det stilla och meditativa, med en intensitet ändå utmanar. Passar alla nivåer, vi utgår från din dagsform för en lugn avslutning/start på veckan. Passar alla nivåer och förutsättningar. 2240 kr, 14 ggr. MC. Viveka vikarierar 9/4.

Anmälan

Vill du jobba långsamt och metodiskt med de grundläggande teknikerna i Ashtangayoga? Gillar du att jobba med kroppen? Då rekommenderar vi ”Ashtanga GRUND” som ligger på måndagar 16-17.30 och onsdagar 19. Tisdagsklassen är för dig som gått minst 3 terminer tidigare eller är van att yoga, torsdagsklassen GRUND 2/Mysore kl. 17.15 passar dig som yogat minst två-tre terminer på GRUND och vill börja jobba självständigt med rörelserna och andningen. GRUND kan du gå många terminer för att bygga en god grund för en hållbar praktik, minst 4-5 terminer.  
En klass för dig som börjat memorera sekvensen eller som hållit på längre. Vid behov genomgång av vissa delar av sekvensen innan klassen startar. Individuella justeringar och assistans. Inleds kl 18 med 5-10 minuter teknik, filosofi eller andning för att fånga fokus. 18-20 måndagar, insläpp från 17.30
Traditionellt tränas yoga på morgonen och i klassisk Ashtangayoga gör det via så kallad ”Mysorestyle” som innebär att man över tid lär sig en fast sekvens av rörelser och jobbar i sitt eget tempo under en lärares översikt. Mysore med assistans kan du träna på morgonen fredagar 6.00-10.00. Insläpp från 6, assistans 6.30-9.Denna klasstyp är öppen både för nybörjare och de mer vana utövarna. Målsättningen för alla deltagare är att under terminens gång bli mer och mer självständiga i sin yogaträning och utveckla sin egna praktik/eget tempo med de modifieringar som kan passa för den enskilda i momentet. Utrymme för frågor, bra för dig som tillfälligt jobbar med att ge en skada lite mer utrymme.
Är du intresserad av lugnare yoga men vill ändå bygga inre och kroppslig styrka? Gillar du meditation och andningsträning (pranayama)? Då är våra hathayoga-klassar något för dig. Hathayogan kombinerar dynamik med den fokuserade träningen på koncentration i stillhet. Tisdagar kl 17.00. 
LUNCHYOGA tisdagar 12.00 är en yinyogaklass som anpassas till gruppen och dagen. Mjuk rörelseträning, meditation och yinyoga varvas efter behov. 
Skonsam rehabiliterande träning onsdagar 12.00 passar dig som vill komma igång efter en skada, lång tids inaktivitet, bristande kroppskännedom eller för dig som bara vill hålla igång kroppen med mjuk och skonsam träning. Vi jobbar med kroppens stabiliserande muskler, med balans och vänlig kroppkontroll, koordination, rörelseglädje och tilltro till kroppens förmågor. Träningen innehåller moment från yogan men även en hel del annat och träningen anpassas efter gruppens behov. Alla kroppar och sinnen är välkomna! 
HATHA FLOW lunch torsdagar 12.00 är en klass i rörelse och kraft som anpassas till gruppen och dagen. Alla nivåer
Denna lugna, utmanande och meditativa form av yoga är ett utmärkt komplement till mer dynamiska former med sin läkande och återuppbyggande effekt. Kroppen tillåts slappna av i några få sittande positioner ofta med hjälp av filtar och bolsters, vilket ger tid för reflektion och vävnad, framför allt bindväv. Med ett lugn pedagogik och ett långsamt tempo passar yinyoga utmärkt för alla nivåer. Yinyoga: onsdagar kl 17.30, samt söndagar klockan 19. Tredje söndagen i månaden undervisas en hathayoga.
Meditation är sprungen ur buddhismen (men är inte bunden till någon särskild religion) och är en stillsam praktik som bygger koncentration och självkännedom. Det finns många tekniker och traditioner, där bland annat Zen och Vipassana/”Mindfulness” är vanliga i västvärlden. Att meditera i grupp brukar underlätta koncentrationen och stärka modet att gå djupare i meditationen. En enkel teknik som passar alla lärs ut vid varje tillfälle, men det går lika bra att använda sin egen inövade. Kom kl 12 du som behöver instruktion, själva meditationen pågår 12.15-12.45. Välkommen!