Inför passet

Att tänka på inför yogaträningen

Yoga utövas barfota i rena och bekväma kläder på en yogamatta. Om du inte äger en egen yogamatta finns det mattor att låna hos oss. De flesta yogautövare införskaffar så småningom sin personliga matta för att det känns mer hygiensikt, men också som en symbol för samlade timmar av koncentration och närvaro med sig själv, något att vara glad över. Mattan används sedan flitigt både hemma och på alla andra platser som man väljer att träna på.

Försök att inte äta precis innan du ska träna yoga, kroppen är väldigt upptagen av att smälta maten direkt efter måltid och under yogapasset vill man ha möjligheten att lägga all sin energi och koncentration på de olika övningarna

Det kan dessutom vara obehagligt att utföra vissa positioner med mat i magen. Rekommendationen är att låta det gå ett par timmar mellan måltid och yoga. Men du ska heller inte vara hungrig när du kommer, så ta något lättsmält eller litet med energi om du är hungrig .

Traditionellt duschar man innan yogaträningen och väntar sedan en stund med att duscha efter träning eftersom kroppens egen svett sägs ha mjukgörande effekt på huden och därför inte ska sköljas bort direkt. Vi tillhandahåller en dusch på lilashala för de som ändå vill fräscha upp sig efter träningen :)

Yoga kan innebära kraftfull fysisk aktivitet vilket betyder att man också bör vila från träningen när man är sjuk. Om den värsta förkylningen är över och bara lite snuva återstår är det för det mesta ok att träna lugnt och försiktigt.

Lycka till med träningen!

KLASSBESKRIVNINGAR

Vill du jobba lugnt och metodiskt med de grundläggande teknikerna i Ashtangayoga? Gillar du att jobba med kroppen? Då rekommenderar vi ”Ashtanga Nybörjare” som ligger på torsdagar 17.15-18.45 och söndagar kl17-18.30. Denna klass kan du gå många, många terminer…  
För dig som gått som nybörjare ett par terminer. Inleds med 5-10 minuter teknik eller andning för att fånga fokus. För dig som är intresserad av att lära känna och avända din kropp effektivt, bygga stabilitet, och få förståelse för positionerna. Klassen går långsamt vilket ger utrymme för kontakt med andning och linjering och vi går så långt i ashtangasekvensen som tiden tillåter. Mot slutet av terminen förberedande för Mysore. 
Ashtanga ledd (Mysoreutövare välkomna med egen praktik) kl 15.30-17.15 fredagar START 3/10 
En klass för dig som börjat memorera sekvensen, men fortfarande känner lite osäker inför att träna utan verbal guidning. Vissa delar av sekvensen gås igenom innan klassen vid behov. Individuella justeringar och extra stöd för den som behöver. Inleds vid kl 17med 5-10 minuter teknik eller andning för att fånga fokus. Två pass med en mjuk övergång mellan. Du kommer själv in någon gång mellan 18.45-19.15 om du har tecknat dig för det senare passet. 
17.00-18.55 & 19.00-20.45 måndagar 
Traditionellt tränas yoga på morgonen och i klassisk Ashtangayoga gör det via så kallad ”Mysorestyle” som innebär att man över tid lär sig en fast sekvens av rörelser och jobbar i sitt eget tempo under en lärares översikt.
Denna klasstyp är öppen både för nybörjare och de mer vana utövarna. Målsättningen för alla deltagare är att under terminens gång bli mer och mer självständiga i sin yogaträning och utveckla sin egna praktik/eget tempo med de modifieringar som kan passa för den enskilda i momentet. Utrymme för frågor, bra för dig som tillfälligt jobbar med att ge en skada lite mer utrymme.
Mysore med assistans kan du träna på morgonen fredagar 6.00-10.00. 
Är du intresserad av lugnare yoga men vill ändå bygga inre och kroppslig styrka? Gillar du meditation och andningsträning (pranayama)? Då är våra hathayoga-klassar något för dig. Hathayogan kombinerar dynamik med den fokuserade träningen på koncentration i stillhet.
Den här terminen kommer vi att ha lite större fokus på kraft och rörelse på tisdagar kl 17.00. 
LUNCHYOGA tisdagar 12.00 är en klass som anpassas till gruppen och dagen och jämna veckor på söndagar 18.45 är det en blandning av yin och yang. 
Även varannan söndag 19.00. 
Denna lugna, utmanande och meditativa form av yoga är ett utmärkt komplement till mer dynamiska former med sin läkande och återuppbyggande effekt.
Kroppen tillåts slappna av i några få sittande positioner ofta med hjälp av filtar och bolsters, vilket ger tid för reflektion och vävnad, framför allt bindväv. Med ett lugn pedagogik och ett långsamt tempo passar yinyoga utmärkt för alla nivåer . 
Yinyoga: onsdagar kl 17.30
Även varannan söndag kl 19.00. 
Barnyogan är yoga där barn mellan 5-9 år, genom sagor och lek hittar olika rörelser, hela kroppen är med och tillsammans skapar vi en stund av gemenskap, samtidigt som vi lär om oss själva. 
Söndagar kl 10.00-11.00 från 5/10 
Vi startar kl 17 med en hatha/yinyoga, äter en god vegetarisk middag tillsammans och studerar Non Violent Communication tillsammans. Avslut kl 20.30. Hela terminen 2400 kronor. Förkunskaper – introkurs i NVC på Lila shala eller tidigare erfarenhet av NVC. 
Begränsat antal platser. Lila shala-yogisar har 10% rabatt på kursen.